Den viktigste kilden til forvirring er nok blogginnlegget til Erick Schonfeld hos TechCrunch, som sier at "For books that are available on the Kindle, sales are already 35 percent of the same books in print. In other words, if a paper book sells 10,000 copies on Amazon (AMZN), it will sell an additional 3,500 digital copies on the Kindle." I det samme blogginnlegget retter han etterpå sitt eget regnestykke og mener økningen bare er 26 %, men logikken er fortsatt like gal.
Når en slik historie først er ute og vandrer på nettet, er det ikke lett å finne tilbake til presise definisjoner og tallgrunnlag. Men for en som har jobbet med salg av bøker en stund, må det være lov å gjette på hva som skjer: De bøkene som har vært lagt ut for Kindle til nå (275.000 titler!) er først og fremst tekstbøker - romaner, biografier og dokumentarbøker uten for mye bilder. Det store salgsvolumet av slike titler er selvsagt de bøkene som til enhver tid befinner seg på bestselgerlistene, og nettopp disse titlene satser Kindle ekstra sterkt på og priser ned mot en tredjedel av prisen på papirbøker. At så mange som 35 % av Amazons storkunder lar seg friste til å kjøpe en Kindle og lese bøkene på den til en tredjedel av prisen, er både imponerende og oppløftende i forhold til ebokas framtid. Men det er kanskje ikke egentlig veldig overraskende?
I tillegg spørs det selvsagt hvor mye økt totalsalg dette fører til. Ganske sikkert en del, men like sikkert ikke alle de 35 %. Om dette sier Bezos foreløpig ingen ting, i hvert fall ikke som jeg har kunnet lese av på nettet.
Henry Blodget fra Business insider holder tunga rett i munnen og ser ut til å tolke tallene omtrent på samme måten som meg:
Are these sales incremental? Or are they cannibalizing print sales? If the former, this is great for authors and the publishing industry. If they're cannibalizing, it's fine for authors and okay for the publishing industry at current Kindle book prices. It's lousy for book distributors and manufacturers, though. (We suspect the answer is somewhere in the middle--some cannibalization, some incremental
sales.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar