tirsdag 21. september 2010

Faktasjekk: Hva koster en e-bok?

Midt i den hektiske og høyst interessante diskusjonen om hva en e-bok kan eller bør koste (på Gyldendal-bloggen og hos Eirik Newth), kan det være greit å foreta en faktasjekk hos Amazon. Vi har fått med oss at de nye bestselgerne selges til 9,99 dollar, som er en tredjedel av listeprisen for en nyutkommet hardcoverbok. Men hva koster e-bøkene når en tittel ikke er helt nye lenger, men er gått over i neste "prisvindu" som paperback? Vedlagte tabell over bestselgerlisten for "paperback trade fiction" hos New York Times er høyst interessant, og viser at Kindle-utgaven for 9 av 10 bøker er betydelig dyrere enn paperbacken:

Forfatter

Tittel

List price

Amazon paper

Kindle

Prisforskjell

Larsson

The girl with the dragon tatoo

14,96

6,99

8,64

24 %

Larsson

The girl who played with fire

15,95

8,20

9,59

17 %

Cleave

Little bee

14,00

5,79

9,99

73 %

Walls

Half broke horses

15,00

9,00

10,10

12 %

Verghese

Cutting for stone

15,95

8,69

10,39

20 %

Stein

The art of Racing in the Rain

14,99

5,99

8,72

46 %

de Rosnay

Sarah's key

13,95

5,99

9,99

67 %

Grisham

Ford County

15,00

10,20

7,59

-26 %

Coelho

The Alchemist

14,99

6,49

8,17

26 %


Oppdatering 22.9: @Leseplate har gjort meg oppmerksom på (se kommentarene) at en del av disse Kindle-prisene (men ikke alle), har et tillegg på to dollar fordi jeg befinner meg utenfor USA. I så fall er prisforskjellene mindre oppsiktsvekkende, men fortsatt er prisene overraskende like.


Jeg skal vokte meg vel for å lage vitenskap av en enkelt bestselgerliste, og heller ikke trekke for bastante konklusjoner av det vi ser på dette lille utvalget. Men jeg må likevel si jeg er overrasket. Jeg gikk i gang med denne lille opptellingen fordi jeg er temmelig overbevist om at 9,99 dollar på nye bøker er en kunstig lav pris som Amazon bruker bare for å lokke folk inn i butikken. Deretter regnet jeg med å finne backlistpriser som ville ligne mer på det regnestykket vi har gjort i Gyldendal, altså at e-boka ikke skulle ligge særlig mer enn 25 % under p-bok. På dette lille utvalget av bestselgere ser det altså ut til å være omvendt: Den ligger over p-bokprisen, til dels langt over også.

Dette forholdet mellom prisen på e-bok og p-bok i USA er interessant nok i seg selv. I tillegg kommer prisnivået i forhold til det som ville bli det norske om vårt regnestykke ble satt ut i livet. Snittprisen på disse ti bøkene er 9,24 dollar, som i dagens dollarkurs gir ca 55 kroner. Prisen på norske pocketbøker per i dag varierer fra ca 70 kroner til 150, trekker man 25 % fra dette vil man få priser fra 49 kroner til 112,5o. Altså et prisnivå som ikke ligger så fryktelig mye høyere enn det amerikanske, hvis vi minner hverandre om at markedet deres er 100 ganger så stort som vårt?

Som sagt, jeg venter litt med bastante slutninger, lurer faktisk i skrivende stund på om jeg har blingset på tallene. (Samt at jeg lurer litt på om Kindle legger et par dollar på toppen av dette igjen når de selger til Europa, det kan kanskje noen opplyse meg om?)

Følg med i neste episode, da skal vi sjekke e-bokprisene i Europa.

6 kommentarer:

Leseplate sa...

Du har rett i at Amazon legger på ca to USD vis du velger Europa og ikke USA som din region. Etter slik justering er din obersvasjon fremdeles interessant, men kanskje ikke like interessant ;-)

Tor Andre sa...

Inkmesh er en side som samler data om e-bøker i USA. De har gjort en analyse av nærmere 17.000 bøker hos de største utsalgsstedene av ebøker.

http://inkmesh.com/blog/2010/08/21/how-does-amazon-bn-and-sony-stack-up-on-ebook-prices-post-agency-model/

Her har du også mer dokumentasjon på det jeg påpekte for noen uker siden i bloggen din: At påstanden din er feil om at avtalen Amazon hadde med forlagene tidligere var dårligere enn den nye agency-avtalen de innførte for flere forlag etter at iBooks kom på banen. Snarere tvert i mot. Amaon ble tvunget inn i en avtale som gir dem større fortjeneste. Jeg er litt skuffet over at du har gjentatt denne påstanden flere steder senere.

Før du kan si noe om Amazons prissetting av en bok er det viktig å vite om den ligger under Agency-avtalen. Er den det, har nettbokhandelen null styring over prisen.

Min analyse av dataene dine er at 10 dollar er et perfekt prispunkt, derfor er bøker med det prispunktet oftere å finne på bestselgerlisten. Nettbokhandelen Kobo har gjort en grundig analyse av dette i en svært åpenhjertig presentasjon (fra side 107 og utover):

http://www.slideshare.net/Kobobooks/12-months-of-learning-about-ebooks-in-40-minutes

Bjarne Buset sa...

@leseplate: Kjøpte akkurat Verghese for 10,39 fra min norske Kindle-konto nå, så de to dollarene skal nok ikke inn i regnestykket. (Hvor det ble av boka er en annen sak, Kindlen min har daua, og jeg fant ikke igjen boka verken på Kindle for pc eller for iPod. Det er jo også sånne ting som bidrar til at e-bøker foreløpig ikke bør koste for mye).

@Tor Andre: Takk for interessant link til inkmesh som jeg ikke kjente. Når det gjelder hvilken avtale av ny og gammel som er best eller dårligst for Amazon, tror jeg vi får si som i barnetimen at vi har litt rett begge to. Hvis du regner i dollar og på dagens kunstig lave prisnivå, har du rett i at Amazon paradoksalt nok har latt seg presse til en bedre avtale. Men jeg har vært opptatt av prosentene og det faktum at hvis Amazon hadde greid å etablere seg som en dominerende aktør med markedsmakt, så ville de helt sikkert skrudd opp prisene til et (for dem) levelig nivå igjen og altså sittet med over 60 % i stedet for 30. Jeg tror nok de er blitt overrasket over konkurransen fra Apple, og det har nok nesten Apple selv også, det er ikke engang to år siden at Steve Jobs omtalte bokbransjen som uinteressant.

Det du sier om det perfekte prispunktet på ti dollar skjønner jeg ikke helt. Jeg regner ikke med du mener at noen kjøper en bok fordi den koster ti dollar og ikke for eksempel fem? Jeg tror vi ser mange kunstig billige frontlistbøker til ti dollar fordi det er en tredjedel av listepris på hardcoveren, og så ser vi mange kunstig dyre backlistbøker til ti dollar for at de skal ta igjen noe av tapet.

Leseplate sa...

@Bjarne
Jeg kjøpte nettopp Verghese til 7.99 til min Kindle som er registrert som hjemmehørende i USA. Amazon tilbyr for ebøker ulike priser avhengig av hvor i verden man er lokalisert, og jeg er usikker på om det kun skyldes variasjon i trådløskostnader (digital porto) eller om det også er noe annet som ligger bak. Hvilke tall som er mest relevant for ditt regnestykke vil avhenge av hva det er du prøver å regne deg frem til. Hvis du prøver å si noe om prisforholdet mellom ebøker og pbøker generelt eksemplifisert med Amazons priser så tror jeg det er mest naturlig å ta utgangspunkt i Amazons hjemmemarked. Det kan forøvrig legges til ikke alle Kindle-prisene i din liste koster to USD mindre i USA (men de fleste såvidt jeg kunne se etter en rask sjekk). Konklusjonen blir likefult overraskende: Bøkene på din liste er ikke noe særlig billigere (i Amazons hjemmemarked) som ebøker enn som pbøker - de koster omtrent det samme.

Bjarne Buset sa...

@Leseplate: Se der ja, høyst interessant. Da blir prisforskjellen mer forståelig syns jeg. Jeg trodde egentlig det var en del av agency-modellen at e-boka aldri skulle koste mer en laveste e-bokpris. Hovedpoenget mitt var å sammenligne e- og p-bokpris, så da må jeg regne på nytt. Men som du sier, det er like fullt overraskende i forhold til hva mange synser om i e-bokdebatten verden rundt.

Harald Fougner sa...

Jeg var i London for en uke siden og snakket om dette med en av de største forlagene der, og da sa de at deres strategi var at en e-bok til en hver tid skulle koste det samme som laveste registrerte utsalgspris for papirutgaven, de endret derfor e-bokprisen hele tiden. Men strategien på dette er jo forskjellig fra forlag til forlag.